Tuesday, January 12, 2016

KEBUN PETOLA DEPAN RUMAH


Entri kalini saya akan kongsikan berkenaan kebun petola depan rumah.. Huhuhu..
Meh cuci mata yer tengok pokok petola yang sedang berbuah... Walaupun petola ni ditaman di depan rumah saya. Tapi tukang tanamnya ayah saya, hehehe... bukan saya tau...

Biji benih petola ini saya beli semasa MAHA di MAEPS, Serdang pada tahun lepas.




Gambar di atas adalah gambar petola yang sudah tua.. Senggaja tidak dipetik dan dibiarkan begitu untuk dijadikan baka dan di taman semula biji benihnya bila tiba masanya nanti...

3 comments:

siti hazreen said...

wah, petola adalah salah satu sayur kegemaran saya! tapi kan, saya selalu tak bernasib baik, termakan/terbeli yang keras dan berserat. ada petua tak macam mana nak pilih petola yang baik?

Ana_Impian said...

Hai...sori lmbt reply..bg sy kalau nk pilih petola beli yg saiznya agk kecik je..sbb buahnyani membesar.semakin bsr smakin byk serat. klu lama2 di biar d pokok jdla petola lanjut usia..leh dptkan anak benihnya nanti..mehla tanam petola..tanam sekali, berkali2 tuai..sampai naik jemu mkn petola..huhu..ada juga bg kat jiran tetangga dan kwn sekerja..klu berjiran..bolehla sy bg buahnya ni...

Ana_Impian said...

POKOK PETOLA INI ADALAH TANAMAN TERAKHIR ARWAH ABAH...semoga amal ibadahnya diterima Allah dan ditempatkan di syurga firdaus. Amin...

PROMOSI PENAPIS AIR CUCKOO

Selamat sejahtera semua...  PENAPIS AIR CUCKOO Harga promosi rm60 sbln sahaja!! akan tamat hujung bln ni..  Mari2 semua..sesiap...