Jom Klik Iklan

Monday, March 30, 2015

MASA TERBAIK MENGUMPULKAN EBM



Salam sejahtera semua. Entri kali ini saya ingin berkongsi dengan anda semua tentang masa terbaik mengumpulkan ebm ( Expressed Breast Milk) atau kita biasa sebut susu perahan... Huhuhu gambar diatas adalah susu perahan yang saya kumpul semasa dalam pantang sikecik saya. Sekarang sikecik saya berumur 1 tahun 5bulan dan tidak pernah lagi minum susu formula.. Alhamdulillah... Bukan tujuan untuk berlagak dan menunjuk-nunjuk tapi untuk memberi motivasi dan berkongsi maklumat serta pengalaman dengan anda semua..

Waktu kita dalam pantang adalah waktu yang paling sesuai untuk kita mengumpulkan susu perahan. Pada waktu ini pengeluaran susu adalah amat banyak dan jika kita konsisten dengan jadual memerah susu, insyaAllah kita akan dapat menyimpan stok susu dengan banyak.

Saya menggunakan teknik marmet (perah susu dengan tangan). Saya belajar teknik ini dengan en. google. Huu pada mulanya memang pengeluarannya kurang meriah tetapi jika kita kerap melakukannya dan yakin dengan keupayaan diri. InsyaAllah semuanya akan berjalan lancar dan menjadi mudah.

Nasihat saya kepada anda diluar sana yang sedang preggy dan bercita-cita untuk menyusukan anak tanpa menggunakan susu formula. Masa dalam pantang adalah masa yang bagus untuk menyimpan stok susu. Manfaatkan masa yang ada dan sekali sekala ajar sikecik menghisap susu menggunakan botol susu. Tujuannya agar sikecik terbiasa dan mahu menyusu susu ibunya menggunakan botol susu setelah ibunya bekerja kelak. 

Selamat maju jaya!!


No comments: