Jom Klik Iklan

Wednesday, April 22, 2015

JOM BELAJAR MENGANYAM KETUPAT


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.. Alhamdulillah diam tak diam hari ini sudah 3 Rejab.. Selepasni bulan syaban dan seterusnya akan hadir bulan ramadhan. Semoga kita semua dipanjangkan usia untuk sampai ke bulan ramadhan yer. Bulan yang penuh barakah dan rahmatNya.

Ada tak kawan-kawan diluar sana yang masih belum menggantikan puasa yang telah ditinggalkan pada tahun lepas?? cepat-cepat ganti tau.. hehehe saya tahun lepas puasa full sebulan. Alhamdulillah sebab saya tak period semasa bulan ramadhan tahun lepas. Mungkin disebabkan saya saya baru melahirkan anak dan anak saya menyusu badan sepenuhnya tanpa susu formula. Jadi satu kelebihan untuk saya time tu la.. Huhu Alhamdulillah.. 

Entry kalini juga saya nak share kepada semua tentang ketupat. Bagi saya sekeluarga Syawal tidak akan bermakna tanpa ketupat daun kelapa ni..huhuhu feel dia lain tau.. tapi dalam keluarga hanya ada beberapa orang jer yang pandai menganyam ketupat. termasuklah saya salah seorangnya..hihihi

Tapi kan..sepandai-pandai saya menganyam ketupat ni, encik suami saya lagi cekap dan pantas menganyam ketupatni.. Memang kalah saya. Kalau saya siap satu, dia dah siap tiga..huhuhu... Kenangan terindah kami menganyam ketupatni bersama-sama adalah semasa bercinta dahulu.. 


Jom kita belajar buat ketupat. Tak rugi tau. Huhuhu.. tambahan pula bila ketupat tu dah siap masak. Wah seronoknya dapat makan hasil tangan sendiri.

Pastilkan daun ketupatni diambil dari pucuk kelapa muda yang sihat. maksudnya tidak dimakan kumbang atau rosak daunnya. Huhu.. selepastu potong daun-daunnya seperti di dalam gambar di atas. Buang lidinya dan anyam ketupat itu menggunakan kedua-dua belah tangan. Adalah lebih baik jika kita belajar menganyam ketupat ini secara live dari mereka yang pandai menganyam ketupat sebab kita akan dapat melihat teknik anyaman ini secara terus. Selain itu, jika ada masalah kita terus dapat menyelesaikannya dengan segera.

Jom belajar menganyam ketupat...

2 comments:

monalea said...

Saya ketupat sate je reti buat. Ketupat lain memang tak reti. Tahun ni raya dekat kuching mak mesti buat ketupat. Kalau raya kat teluk intan pulak mak mertua buat lemang.

Ana_Impian said...

huhu okla tu terror la jugak :-)