Jom Klik Iklan

Monday, December 15, 2014

RAHSIA RUMAHTANGGA BAHAGIA






KAWAL KEMARAHAN
Kemarahan akan wujud apabila berlakunya ketidakpuasan hati. Apabila ada saja perkara yang tidak kena berlaku, manusia akan mudah meluahkan rasa amarah tanpa memikirkan kesan. Kemarahan merupakan satu kecenderungan manusia tetapi jika anda tahu punca kemarahan, anda perlu tahu mengawalnya. Sila mendiamkan diri jika pasangan sedang marah. Bayangkan jika masing-masing tidak mahu mengalah, mana mungkin ada jalan penyelesaian. Perselisihan faham adalah perkara biasa buat suami isteri tetapi janganlah keterlaluan. Tidak ada pasang surut di alam rumahtangga pun bosan juga.

HATI-HATI PERBUALAN
Elak sama-sama marah. Apabila salah seorang dari anda mengalah, situasi tegang dapat dikawal dengan baik. Sebaliknya jika anda mula menengking pasangan anda, ia akan menjadi topik yang lebih besar kerana jiran-jiran akan mula masuk campur kerana terdengar pergaduhan anda. Isteri perlu mendengar nasihat suami. Sebagai ketua keluarga, suami tahu peranannya untuk menjaga nama baik keluarga. Jika anda menjawab dan mempertingkaikan nasihatnya, perbualan yang baik akan bertukar menjadi satu pergaduhan.

KRITIKAN MEMBINA
Meninggikan nada suara tidak akan membantu menjernihkan keadaan. Beberapa ayat yang kurang baik akan kedengaran. Jika anda mahu mengkritik, kritiklah dengan penuh kasih sayang. Usah tersilap kritik kerana akibatnya pasangan anda akan terasa hati  dan menyimpan dendam buat anda. Cara mengkritik yang sesuai untuk suami isteri adalah dengan merendahkan nada, menatap mata pasangan, meletakkan tangan anda di bahu pasangan dan menghormati pendapat pasangan anda.

BERTOLAK-ANSUR
Anda sedar bahawa dunia hari ini berputar dengan pantas. Harga keperluan semakin mahal dan adakalanya membebankan anda sekeluarga. Usah memikirkan hanya anda sahaja yang keluar mencari rezeki. Meskipun pendapatan anda tidaklah sebanyak seperti orang lain, anda sepatutnya bertolak ansur dan tidak membiarkan beban digalas oleh salah seorang saja. Kedua-duanya perlu memainkan peranan. Hubungan suami isteri lebih indah apabila kedua-duanya sama-sama hidup susah dan senang. Ini bukan masanya untuk mengatakan duit anda adalah milik persendirian. Kongsilah bersama pasangan dan anak-anak anda.

BERI KEPUJIAN
Sambut, peluk dan cium pasangan anda biarpun dia baru balik dari kerja dalam keadaan yang berbau masam! Ramai suami isteri menganggap tidak perlu memuji dengan alasan sudah duduk serumah. Walhal, kesilapan kecil bermula apabila tidak ada sesi memuji antara pasangan. Sesekali memuji pakaian, solekan dan masakannya yang lazat boleh memberi satu perasaan untuk bermanja. Memberi kepujian bermaksud anda masih menghargainya kerana kehadirannya di dalam hidup anda selama ini. Tanpa pasangan anda, anda tidak mungkin mempunyai anak-anak yang comel.

Kadang-kadang, manusia lupa bahawa perkara kecil boleh membawa kepada masalah yang lebih besar di dalam hidup. Apabila masalah menjadi besar, lama-kelamaan hilang perasaan sayang di dalam diri. Kebencian yang tersimpan menyebabkan anda mula hilang hormat sehingga berlaku perkara yang tidak masuk akal.. JADI... Tunggu apa lagi? Hubungi pasangan anda dan ucapkan ungkapan cinta penuh romantis supaya hari ini menjadi hari istimewa buatnya.






No comments: